.: Şizofren Ailelerine Özel Bir Rehber :.

İlaç dışı tedaviler

Diğer terapiler genell ik le antips ik ot ik ilaç tedavisi ile birl ik te kullanılır. Amaçları şizofreninin belirtilerini azaltmak, tekrarlamasını önlemek ve yaşamınızı yeniden yapılandırmaya yardımcı olmaktır.

Doktorunuz ,bölgenizde yararlanabileceğiniz terapi seçenekleri ve tipleri hakkında size bilgi verebilir.

Bu tedaviler, bazen, 'ps ik ososyal terapiler' olarak adlandırılır ve şunları içerir:

Bilişsel davranışçı tedaviler

Çeşitli ruh sağlığı sorunlarının tedavisinde kullanılan oldukça kısa süreli ps ik oterapidir. En çok sanrısal inanışların azaltılmasında ve depresyon ile mücadelede yararlı oldukları düşünülmektedir.

Bilişsel davranışçı terapinin başlıca amacı,düşünme sisteminizin veya geliştirmiş olduğunuz sağlıksız davranış kalıplarının değiştirilmesidir. Bu da sonuçta hissettiğiniz biçimi değiştirmenize yardımcı olacaktır. Doktorlar, hemşireler, ps ik oloj ik danışmanlar ve sosyal hizmet uzmanları bu tekniği kullansalar da, bilişsel davranış terapistlerinin çoğu ps ik ologdur. Terapi genell ik le yapılandırılmış bir biçimde uygulanır. Siz ve terapistiniz birçok hedef üzerinde anlaşırsınız ve seanslar arasında yerine getireceğiniz bazı ödevler belirlersiniz.

Psikoterapi

Bir ps ik oterapist size en zor gelen ve acı veren duygularınızı keşfetmeniz konusunda sizi yüreklendirir. Bunlar, genel anksiyete ve depresyon duygularını veya geçmişte yaşadığınız özgün travmat ik olayları içerebilirler.

Psikoterapinin birçok çeşidi bulunsa da, hepsinin ana amacı kendinize daha yeterli bir hale gelmeniz ve yaşamınıza ilişkin daha mantıklı, bilgilenmiş olarak kararlar verebilmenizdir. Terapistiniz güncel problemlerinizi çözümlemenize yardım edecek ve gelecekte ortaya çıkabilecek zorluklar ile başa çıkabilmeniz için yeni beceriler geliştirmenizi öğretecektir.

Ps ik oterapi şizofreniyi iyileştiremese de, özgün belirtiler ile baş etmenize yardımcı olacaktır. Örnek olarak:

-anksiyete
-panik atak
-fobiler
-duygusal sorunlar
-stres
-uykusuzluk
-depresyon
-ilişki problemleri
-ps ik oloj ik kökenli cinsel sorunlar

Terapi, şizofreni gerçeğine ilişkin farkındalığınızı arttırmanıza ve tedavinize daha iyi uyum sağlamanıza da yardım edebilir.

Ps ik oterapi birey veya çocukla yapılabildiği kadar, çift, aile veya grup olarak da uygulanabilir.

Aile terapisi

Araştırmalar, aileyle yakın ilişkileri olan şizofrenili kişilerde, aileye yönel ik müdahalelerin hastalığın tekrarlamasını gec ik tirebildiğini, hatta önleyebildiğini gösterdi.

Aile terapisine mümkün olduğu kadar çok aile bireyinin katılımı önemlidir. Şizofreni belirtilerinin daha da kötüleşmesine yol açan stresin ve aile içerisindeki aşırı duyguların bir m ik tar azaltılması amaçlanır.

Tedavi ailelerin şizofreni konusunda eğitilmesini, davranışçı ve problem çözme önerilerinde bulunulmayı, aile desteği sağlanmasını ve kriz yönetimi tekn ik lerinin uygulanmasının öğretilmesini içerir.

Terapi ailelere tek olarak veya gruplar halinde verilebilir. O sırada hastalığın hangi evresinde olduğuna bağlı olarak, şizofrenili kişi katılabilir veya katılmayabilir.

Danışmanlık

Eğitimli danışmanlar sizin, yargılanacağınız veya eleştirileceğiniz korkusuna kapılmadan, düşünceleriniz ve duygularınız hakkında konuşmanıza yardım eder. Bu da problemleriniz hakkında daha derinlemesine konuşmanıza ve çözümler belirlemenizi sağlar.

Danışmanlıkta ik i temel yaklaşım vardır:

•  Varoluşçu yaklaşım, yaşamınızın anlamını ve değerini, ideallerinize, öncel ik lerinize ve değerlerinize nasıl sadık kalacağınızı keşfetmeniz konusunda sizi yüreklendirir.

•  Birey odaklı yaklaşım- size olanlar hakkında, en iyi otoritenin siz olduğunu zu kabul eder. Sizin gelişme potansiyelinizi kullanmanıza olanak sağlayan koşulları yaratmanıza yardım etmeyi amaçlar.

Nisan 2024